Zwanger, en bang dat de kilo’s blijven plakken?

Het is niet de bedoeling dat je tijdens je zwangerschap elke minuut bang bent om aan te komen. Dat zou stress opleveren voor jou én voor je groeiende baby. Maar hoe zorg je er dan voor dat je niet met 15kg extra achter blijft ná de bevalling?

Logisch dat op dieet gaan natuurlijk echt niet kan tijdens je zwangerschap! Je zou je baby belangrijke voedingsstoffen ontzeggen en mogelijk de groei of ontwikkeling in gevaar brengen. Gezond eten kan echter wél. Tenslotte wil je het beste voor de baby in je buik!

Wat kun je beter niet eten?

Een aantal voedingsmiddelen vermijd je omwille van de risico’s:
Eet geen rauw vlees, rauwe vis, gerechten met rauwe melk, rauwe schaal- en schelpdieren, rauwe eieren en gerechten waarin dit verwerkt zit, vacuümverpakte vis, kaas van niet-gepasteuriseerde melk, rauwe groenten buitenshuis… De lijstjes met wat je niet mag eten lees je overal, maar zeer zelden krijg je tips om je gewicht onder controle te houden. Daarom deze tips !

Tips om je gewicht ‘onder controle’ te houden tijdens de zwangerschap

  • Je hoeft niet voor 2 te eten! (dat mag wel in kwaliteit maar niet in kwantiteit)
  • Eet tot je genoeg hebt, maar overeet je niet
  • Eet regelmatig, wacht dus niet op grote honger
  • Gebruik rauwkost (grondig schoongemaakt!) om je hongergevoel beter te stillen als je grote honger hebt
  • Kies voor 2 soorten warme groenten als je behoefte hebt aan extra ‘vulling’
  • Knabbel goed schoongemaakte rauwkost als tussendoortje
  • Fruit is rijk aan vitamines, het is een ideaal tussendoortje
  • Let op met zoetigheden, te veel zoet is niet goed voor je baby én je gewicht
  • Eet een kom magere soep als tussendoortje of avondsnack
  • Verfrissing nodig? Maak waterijs dat bevat al heel wat minder vet en dus minder calorieën dan roomijs
  • Gekke grillen horen (soms) bij zwanger zijn, je hoeft er niet altijd aan toe te geven.

Even geduld….het gaat voorbij (of het is tijd om te gaan slapen )

Houd variatie in je voeding! Het kan niet alle dagen feest zijn, dus soms kan je de gekke gril beter laten overwaaien zonder eraan toe te geven. Hoewel het misschien wel lijkt alsof die gril nooit zal verdwijnen, gaat het toch voorbij.

Hoeveel mag je aankomen tijdens je zwangerschap?

Dat hangt af van je begingewicht. Was jouw BMI voor je zwanger werd:

<18,5:         het is aangeraden tussen de 12,5 en 18kg aan te komen
>18,5 en <25:    het is aangeraden tussen de 11,5 en 16kg aan te komen
> 25:         het is aangeraden tussen de 7 en 11,5kg aan te komen
>30:         het is aangeraden maximaal 5 tot 9kg aan te komen

Bij dames met een lagere BMI is gewichtstoename essentieel voor een gezonde zwangerschap, voor dames met een hoge BMI (>30) is de gewichtstoename minder belangrijk. Toch wordt groot gewichtsverlies tijdens de zwangerschap ook afgeraden. Er komen bij de afbraak van lichaamsvetten namelijk ook afvalstoffen vrij. En een caloriebeperkt dieet is af te raden want je krijgt niet meer alle voedingsstoffen binnen.

Gewichtsstijging gedurende de zwangerschap

Let op, je komt later in je zwangerschap (meestal) het meest aan, in maand 6, 7 en 8. Hieronder even een verdeling van normale gewichtstoename tegenover je begingewicht en dat gedurende de 40 weken zwangerschap.

  • Week 10:     0.6 – 0.8kg
  • Week 14:     1.9 – 2.3kg
  • Week 18:     3.2 – 3.9kg
  • Week 22:     4.9 – 5.9kg
  • Week 26:     6.6 – 7.9kg
  • Week 30:     8.1 – 9.7kg
  • Week 34:     9.4 – 11.5kg
  • Week 38:     10.7 – 13.2kg
  • Week 40:     11.5 – 15.0kg

There are no comments yet, but you can be the first



Leave a Reply



Copyright 2018 Beauty Studio Pure